دانشمندان در مورد کشف یک ماده ضد آفتاب در پیتزاها و آب نبات های یخ زده زنگ خطر را به صدا درآورده اند.

دانشمندان نگرانی‌های خود را در مورد اثرات یک ماده ضد آفتاب رایج مورد استفاده در غذاها از جمله پیتزاهای منجمد، محصولات پخته شده و آب نبات‌های کودکان ابراز کرده‌اند.

دی اکسید تیتانیوم (TiO2) یک ماده مصنوعی است که به عنوان خطرناک طبقه بندی نمی شود و در طیف گسترده ای از کالاهای صنعتی و مصرفی استفاده می شود.

به دلیل خواص غیر قابل اشتعال و نامحلول بودن در محصولاتی از جمله ضد آفتاب، ضد آفتاب، لوازم آرایشی، رنگ، پلاستیک، کاغذ و کاغذ دیواری یافت می شود. همچنین نور UV را جذب می کند اما نمی تواند به پوست نفوذ کند.

TiO2 همچنین توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان یک نوع رنگ خوراکی تنظیم می شود و در انواع غذاهای تحت نظارت FDA از جمله پنیر دلمه، سس سالاد و آب نبات های با رنگ روشن مانند Skittles استفاده می شود. مقدار آن از 1 درصد وزنی غذا تجاوز نمی کند.

طبق گفته FDA، در غذاهایی که حاوی TiO2 هستند، بر روی برچسب مواد تشکیل دهنده به عنوان “رنگ مصنوعی” یا “رنگ با دی اکسید تیتانیوم” ظاهر می شود، اگرچه طبق گفته FDA لازم نیست فهرست شود.

اگرچه در حال حاضر توسط FDA ایالات متحده تایید شده است، اما در حال حاضر پس از درخواست سال 2023 توسط گروه های زیست محیطی که به دنبال ممنوعیت آن از مواد غذایی هستند، در حال بررسی است.

در ماه فوریه، قانونگذاران کالیفرنیا لایحه ای را برای ممنوعیت ارائه غذاهای حاوی دی اکسید تیتانیوم در مدارس دولتی ارائه کردند. این ماده در سال 2022 توسط اتحادیه اروپا ممنوع شد.

(گتی ایماژ/iStockphoto)

چندین مطالعه ایالات متحده تحقیقاتی را برجسته کرده اند که ممکن است از این نگرانی ها پشتیبانی کند.

مهمترین نگرانی این است که TiO2 حاوی نانوذراتی است که – به دلیل اندازه کوچکشان – می توانند وارد سلول ها شده و به اندام های داخلی آسیب برسانند.

مقاله ای در npj Science and Food به مطالعات حیوانی اشاره می کند که نشان می دهد مصرف نانوذرات دی اکسید تیتانیوم باعث آسیب به کبد، سیستم ایمنی و تولید مثل و DNA می شود.

تحقیقات دیگر نشان داده است که علاوه بر چنین آسیبی، این ذرات می توانند از تکثیر باکتری های مفید روده جلوگیری کنند.

مطالعه‌ای روی 35 فرد بزرگسال سالم که در فوریه منتشر شد، نشان داد افرادی که سطح TiO2 بیشتری در مدفوع داشتند، سطوح بالاتری از التهاب روده‌ای خاص داشتند. دکتر کلسی مانگانو، دانشمند ارشد در این مطالعه، گفت: آنها همچنین نشانه هایی از نفوذپذیری روده بیشتر داشتند، یا اینکه سلول ها چقدر “نفوذپذیر یا تقسیم شده” هستند.

دکتر مانگانو گفت، نگرانی این است که افزایش مزمن التهاب و نفوذپذیری روده ممکن است خطر مشکلات سلامتی از جمله سرطان روده بزرگ، کمبود مواد مغذی و التهاب درجه پایین را افزایش دهد.

(گتی ایماژ)

نگرانی های دیگر عبارتند از اثرات TiO2 بر کودکان، که معمولاً غذاهای بیشتری مانند آب نبات نسبت به بزرگسالان می خورند.

با این حال، سازمان‌هایی از جمله انجمن محصولات بهداشتی مصرف‌کننده (CHPA) با ممنوعیت این ماده مخالفت کردند و گفتند که «عواقب گسترده‌ای» خواهد داشت.

بیانیه ای که توسط CHPA در آگوست 2023 منتشر شد، در پاسخ به اعلامیه FDA مبنی بر بررسی استفاده از TiO2، این ممنوعیت را “غیر موجه” توصیف کرد.

ما قویاً از سازمان غذا و دارو می خواهیم که درخواست لغو را رد کند [a section of its regulations]در این بیانیه آمده است که امکان استفاده از TiO2 در غذاها و مکمل های غذایی وجود دارد.

اگرچه ایمنی مصرف کننده بسیار مهم است، اما ممنوعیت غیرموجه TiO2 در غذا و مکمل های غذایی غیرقابل توجیه است. بر اساس تحقیقات علمی گسترده و ارزیابی‌های نظارتی، TiO2 برای استفاده به عنوان یک افزودنی غذایی در صورت مصرف در محدوده‌های قانونی تعیین‌شده، ایمن در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر این، تأیید نظارتی، نظارت بر تولید و بهترین شیوه‌های صنعت، استفاده مسئولانه از این ماده را تضمین می‌کند. پایبندی مداوم به این اقدامات ایمنی و تحقیقات مداوم به حفظ ایمنی و یکپارچگی TiO2 به عنوان یک مکمل غذایی اصلی کمک خواهد کرد.